Coucou! :)


Ensimmäinen vappu pitkästä aikaa ilman valkolakkia ja haalareita tuntui vähän hassulta, mutta nopeasti unohdin, että mikään vappu onkaan, kun kuten jo viime postauksessa totesin, täällä ei vappua kummemmin vietetä. Tykkään Suomessa siitä, että meillä on vaikka mitä juhlia ja paljon niihin liittyviä traditioita. Galluppini mukaan täällä ei kummemmin juhlita muuta kuin joulua tai jos juhlitaan, niin siihen ei liity mitään suurempia seremonioita.




IMG_6246.jpg


Vappu jokilaivalla Turun malliin :D




Viikko ja kaks päivää enää niin kouluhommat on taputeltu!! Tänään pidän välipäivän tentteihin lukemisesta, mutta muuten olen lukenut useamman tunnin joka päivä. Muulla on hyvä lukuaikataulu niin ei pääse tulemaan mitään viime hetken paniikkia. Ja musta on tullut ihan suvereenisti pikku psykoanalyytikko :D. Suoraan sanottuna välillä meinaa pää hajota joillekin Freudin jutuille (eräät ovat saaneetkin kuunnella mun avautumisia useampaan otteeseen, kiitos henkisestä tuesta, ja mahtavista Freud-vitseistä), mutta psykan opiskelu täällä on antanut mulle myös tosi arvokasta kokemusta mm. kliinisten tapaustutkimusten analysoimisesta. Tulevaisuudessa haluan opiskella psykoterapeutiksi ja sitä ajatellen mun kurssit sopivat kuin nenä päähän.




IMG_6293.jpg


Oon lukenut todella viihdyttävää ja mielenkiintoista kirjaa ranskan kulttuurista, yhteiskunnasta, historiasta, perhe- ja rakkaus-elämästä jne. Suosittelen! Kirja on kirjoitettu 20 vuotta sitten, ja moni asia on muuttunut, mutta moni ei.





IMG_6258.jpg


Yllämainitusta kirjasta voi bongata ranskalaisten näkemyksen maailmankartasta :D. Kartta on julkaistu 80-luvulla "Actuel"-lehdessä. Mun kokemuksen mukaan ranskalaiset ovat aina todella yllättyneitä ja ihmeissään, kun sanon, että ei, en halua asua Ranskassa 6 kk pitempään, ja kyllä, haluan työskennellä tulevaisuudessa Suomessa enkä Ranskassa. Mutta miksi ihmeessä??? Muutamaan kertaan oon rehvastellut, että Suomi on kaikilla mittareilla maailman paras maa asua, ja lisännyt, että meillä on tosiaan NELJÄ vuodenaikaa, eikä ikuinen talvi ja pimeys. Palkaksi olen saanut hyvin epäuskoisia katseita.




Oon sporttaillut tosi paljon enemmän kuin alkuvuodesta, mihin on vaikuttanut suuresti elämänrytmin hienoinen rauhoittuminen ja se, että oon löytäny treenikaverin! Mun naapurin kanssa käydään yhdessä lenkeillä ja treenataan puistoissa, ja viime viikolla hurahdin asuntolan ilmaiseen jumppaan nimeltä “Remise en forme” (eli vapaasti suomennettuna “takaisin kuosiin”). Tunneilla on ihan huippusymppis vetäjä ja tappava tahti, tykkään!! Toisin sanoen täältä palataan rantakunnossa eikä viinipöhnässä :DD.




IMG_6271.jpg


Lenkkipolkuja <3




IMG_6272.jpg





IMG_6274.jpg





IMG_6276.jpg


Cimetière Loyasse.




IMG_6284.jpg


Residenssillä on vaikka mitä ohjelmaa joka päivälle. Itse olen osallistunut vain Remise en Formeen.




Nykyään syödään ehkä enää kerran viikossa ulkona, kun alussa pahimmillaan viisikin kertaa viikossa. Kaikilla alkaa olla vähän sniidumpi mentaliteetti, ja mä ainakin olen jo ihan kyllästynyt ravintolaruokaan. Tykkään kokata itse, kun saa aina tuoretta ja terveellistä ruokaa.




IMG_6287.jpg




Tenttien jälkeen ollaan suunniteltu ainaki kaksi reissua: Päiväretki Annecyyn, joka on kaikkien hehkuttama pieni vuoristokaupunki ja touko-kesäkuun vaihteessa Etelä-Ranskaan (Montpellier, Marseille, Cassis, Aix-en-Provence)! St. Tropez on jäänyt vähän kaivelemaan mun mieltä, sinne pitäis kanssa päästä, mutta mulla ei ole kunnon korkkareita mukana ja se on niin kallis.. Pitää miettiä.




IMG_6286.jpg

En tiedä mikä pensas tämä on, mutta jo huhtikuun puolivälissä täällä kukki juhannusruusu. 


IMG_6304.jpg

Saône-joki.



IMG_6322.jpg



Niinkun otsikko kertoo, jäljellä on enää 1,5 kk. Mulla on ollut ensimmäistä kertaa päiviä tai oikeastaan vähän reilu viikon jakso, jolloin tuntui vähän tylsältä olla täällä, ja ajattelin, että mitä muka keksin tekemistä kolmeksi viikkoa tenttien jälkeen ennen kuin palaan Suomeen, mutta se fiilis on jo kaikonnut ja nautin taas täysillä täällä olosta.

Kavereitten kanssa ollaan tehty listoja, mitä halutaan vielä tehdä yhdessä ennen lähtöä, ja ollaan tehty toisillemme ystäväkoruja ja kuvakollaaseja ym. <3 Läheisimpien kavereitten kanssa ostetaan rakkauslukko ja kiinnitetään se johonkin Saônen siltaan. 

Suomessakin alkaa olla kuvien perusteella jo kevät, onneksi palaan kesällä, niin ei tule niin suurta kulttuurishokkia ainakaan sään suhteen. Ensi viikolle luvattu 31 astetta Lyoniin... 


Hyvää viikonloppua!


<3: Niina