Coucou!

 

 

Mun poikaystävä oli tän viikon Lyonissa :)<3 Oli ihana ja rentouttava viikko: Nukuttiin paljon, vältin kouluhommia (osan tein etukäteen ja osan teen nyt rästinä), kierreltiin kaupungilla ja syötiin vaihtelevan hyvin.

 

IMG_4996.jpg

 

IMG_5007.jpg

 

IMG_5100.jpg

 

Punkattiin hotellissa, mikä oli aluks mullle tosi outoa ja tuntui jopa vähän ärsyttävältä, kun mulla on kotikin täällä eikä hotellilla voinu tietenkään laittaa ruokaa yms. Mutta Victoria on tosi hyvällä sijainnilla mun asuntolaan, kouluun ja keskustaan nähden, ja mun huoneessa ei mahdu nukkumaan vierekkäin, niin oli helppo valinta bookata hotelli. Otettiin hotellilla kerran 7 euron aamupala ja ei ollut tosiaan sen arvoinen! Muuten pelkkää hyvää sanottavaa tästä hotellista :)

 

IMG_5043.jpg

Punkkua, NHL:ää ja psykoanalyysiä. Maanantaina oli pakko uhrata muuutama tunti kouluhommille ja jääkiekolle. Pienessä sievässä sitä sitten analysoitiin psykologisia tapaustutkimuksia, ja hyvää jälkeä tuli!!

 

Ensimmäisenä päivänä A. kokeili lyonilaista menua, mutta se kerta jäi viimeiseksi. Pääruokana oli valkoisen koiranmakkaran näköistä hauki soufléta (joka kuulemma maistuikin ihan koiranmakkaralta), ja jälkkärikin oli tosi kummallinen. Loppuviikko syötiin erilaisissa aasialaisissa ravintoloissa, Subwayssa ja kokkailtiin mun luona, ja oltiin erittäin tyytyväisiä. Nähtiin parina päivänä myös mun kavereita, toisena päivänä all you can eat -ravintolassa, ja toisena päivänä pidettiin Suomi-Venäjä -bileet mun kämpillä :D!
 

IMG_5055.jpg

Théâtre Gallo-Romain, vanha 10 000 hekeä vetävä amfiteatteri mun nurkilla Lyonissa.

 

IMG_5056.jpg

Théâtre Gallo-Romain.

 

IMG_5064.jpg

Basilique Notre-Dame de Fourvière, Fourvieren Notre-Dame basilika. Täällähän on kaikki mitä Pariisissakin ;D

 

IMG_5067.jpg

Ja mini-Eiffel -torni, eli La Tour Metallique. Mitäs mä sanoin Pariisista, ihan turha lähteä sinne asti ;D.

 

IMG_5074.jpg

Näkymät Fourvièren kukkulalta. (Mun ikkunasta on lähes täsmälleen samat näkymät, pakko leijuu ;DD).

 

Tää viikonloppu meneekin sitten pitkälti kouluhommien parissa, ja etenkin kirjoittaessa motivaatiokirjettä Montréalin yliopistoon. Tuntuupa hankalalta kirjoittaa sitä ranskaksi, muunlainen teksti kyllä sujuu, mutta jostain syystä tän kirjeen kirjoittaminen jumittaa. Onneksi mulla on kaikki muut dokumentit jo valmiina. Montréalin vaihtohaku on sujunut ihan hyvin etänä Lyonista käsin. Suomen vaihtokoordinaattorille saa postittaa kaikki tarvittavat paperit, mutta mä tein A:lle valtakirjan, että hän voi ne viedä face-to-face koordinaattorille (ja hoitaa muitakin vaihtoon liittyviä asioita mun poissaollessa), koska mua vähän kuumottais luottaa postiin näin tärkeässä asiassa.

 

IMG_5039.jpg

 

IMG_5124.jpg

Les traboules, lyonilaiset salakäytävät, joita on yhteensä 315. Käytävät yhdistävät useita eri rakennuksia toisiinsa, eli on mahdollista liikkua asunnosta toiseen kulkematta lainkaan kadulla. Käytiin kolmessa eri traboulessa vanhassa Lyonissa.

 

IMG_5127.jpg

Tässä kompassissa on mainittu kaikki oleelliset mestat Lyonissa.

 

IMG_5109.jpg

Täällä on kaikkialla parhaimmillaan n. 1-1,5 km mittaisia portaikkoja ylös kukkuloille. A:n mukaan Pispalan harjun portaat Tampereella ovat kuitenkin reilusti mukavampi nähtävyys, koska ei tarvitse kiivetä ihan niin montaa porrasta ylös. Täällä porukka vetelee paljon mäkispurtteja, mäki haluan!! Pitää kattoa, jos jalka taas jossain vaiheessa kestää paremmin juoksemista.

 

Ainiin! Täällä yliopistolla on vastaava "kurssi" kuin Suomessakin Helsingin yliopistolla, eli Tandem kurssi (vrt. ALICE). Ideana on muodostaa ranskalaisista ja vaihtariopiskelijoista pareja, jotka sitten tapaavat toisiaan kieli- ja kulttuurivaihdon merkeissä hyvin vapaamuotoisesti. Mä sain täällä KAKSI partneria :DD.. Toinen tosin on vaihdossa tämän kevään Ruotsissa, niin että meidän yhteydenpito jää Facebookin tasolle, mutta toinen on sentään konkreettisesti täällä. Kävin ALICE-kurssin myös Suomessa, ja suosittele lämpimästi kaikille, jotka aikovat lähteä vaihtoon tai muutenkin. Täällä Tandemista ei saa opintopisteitä, mutta Suomessa ALICE-kurssista saa kaksi noppaa.

 

IMG_5101.jpg

Aasialaista pikaruokaa Part-Dieun ostoskeskuksessa: Woko. Muita hyviä aasialaisia mestoja Lyonissa on mm. Ramen Shop (japanilainen), Royal Indien, Hong Ha (vietnamilainen) ja Délice Shandong (kinkki). Nää ravintolat ovat oikea kasvissyöjän/vegaanin pelastus, jos ei enää pizza tai pasta maita!

 

IMG_5084.jpg

En ole eläessäni nähnyt näin paljon joutsenia, laskettiin, että montako niitä oli, mutta unohdin jo, parisenkymmentä ainakin!

 

Vielä yks juttu: Oon kattellut aika sekavaa yhteyttä Pariisin kautta Suomeen juhannukseksi. Helpoimmalta vaikuttaa palata juhannuksen jälkeen tänne noin kymmeneksi päiväksi, ja lentää uudestaan 30.6. Suomeen, kuin alkaa säätämään Ebookersin ja lentoyhtiön kanssa että saisin vaihdettua lentoa. Mutta katsotaan mitä tapahtuu ja mitä maksaa. Koitan ainakin saada ilmaisen majoituksen Pariisista Couchsurfing-sivuston kautta. Nyt tyssäsi kirjoitusflow, niin nauttikaa enemmin kauniista kuvista!

 

Hyvää yötä, bonne nuit :)

<3: Niina