12.3.15

Tässä hiustenvärjäystauolla aattelin kirjotella vähän kuulumisia :) Viime viikonlopun vietin lauantai-iltaa lukuunottamatta tiukasti kirjoituspöydän ääressä. Tein Montréalin vaihtoa varten motivaatiokirjettä ja muita dokumentteja plus vinon pinon läksyjä. Hetkittäin iskee aina stressi, kun tää viikonloppu reissataan Avignonin ja Montpellieriin, Etelä-Ranskaan, ja seuraavaksi viikonlopuksi mun äiti ja pikkuveli tulee käymään (jee<3!!!), niin joutuu aina etukäteen organisoimaan kouluhommat, että pystyy pitämään viikonloput vapaina.

15.3.15

Enempää en sitten ehtinytkään/jaksanutkaan kirjoittaa tolloin 12pv. Huomaa kyllä, että nyt on ollu koko ajan enenevässä määrin enemmän menoa ja meininkiä (mikä tarkoittaa oikeesti vaan enemmän läksyjä, huoh), kun ei meinaa blogia ehtiä kirjoittaa. Tässäkin nyt rustaan vähän yöunien ja kouluhommien kustannuksella. Vietettiin meidän viiden hengen uskomattoman mahtavalla porukalla (ranskaksi: Les Incroyables) viikonloppu Avignonissa ja Montpellierissä, kummassakin yks yö, ja oltais kyllä voitu jäädä pariksi viikoksi..

Sur le pont d'Avignon, l'on y danse, l'on y danse!<3

Hullut puhelinmyyjät :D

Avignonissa meillä oli eriskummallinen hostelli leirintäalueen keskellä, ja siellä saatiin meidän omaan käyttöön kuuden hengen dormi. Ensitekijöiksemme käytiin tanssahtelemassa Avignonin kuuluisalla sillalla, Pont d’Avignonilla, jonka nimi on oikeasti Pont Saint-Bénézet, mikä pettymys!. Silta itsessään oli musta aika ruma, tai ruma on väärä sana, mutta semmoinen beesinruskea silta, joka ei edes ollut silta, vaan ⅔ kohdalta katki :D. Vierailun teki käymisen arvoiseksi puhelimet, joista saatiin kuunnella sillan historiaa, ja mikä parasta erilaisia versioita kuuluisasta biisistä (kaikki, jotka ovat lukeneet ranskaa koulussa varmasti tunnistavat!):

Sur le pont d'Avignon,

L'on y danse, l'on y danse,

Sur le pont d'Avignon

L'on y danse tous en rond.

Mun lemppari oli country-sovitus :D.

Illalla korkattiin aperitiivien merkeissä terdekausi, ja löydettiin tosi hyvä ravintola. Ihana saada kunnon safkaa, en viitsi ilmaista tätä nyt niin rumasti kuin haluaisin, mutta täällä(kin) on huomattu että kaikennäköistä ravintoloitsijaa on liikkeellä, ja ei todellakaan kannata mennä mihinkään ilman Tripadvisorin tai paikallisen suositusta.

Kuuban metricocktailit!

Ravintolassa meille suositeltiin illan menomestaksi Kuuba-teemaista tanssibaaria (kuulostaapa keski-ikäiseltä..). Musiikki oli ihan täydellistä!! Just sellasta, mitä tykkään tanssia. Aluks katteltiin, että vaan jotkut kilpalattaritanssijat tyyliin uskaltautuivat tanssilattialle, mutta tilattuamme yhteensä kolme metriä cocktaileja, sain meidän porukan suostuteltua danssaamaan ( ja silloinhan PETO ON IRTI!! ;) joo-o, valitettavasti tänne Ranskaankin asti on kantautunut tämä Antti Tuiskun ihana uusin kappale..). Huippu ilta!! Eksyttiin vähän kotimatkalla, tai ei oikeastaan eksytty vaan illan huumassa käveltiin liian pitkälle, ja jouduttiin palaamaan takaisin. Hostelli oli lukinnut ainoan portin, josta pääsee sisään, ja niinpä me kiivettiin aamuyöstä piikkilanka-aidan yli sisäpihalle, ja vilkutettiin varmuuden vuoksi joka suuntaan valvontakameroiden varalta. Jatkettiin iltaa vielä hostellilla pelaamalla "totuutta vai tehtävää" (ihana ala-astemeininki<3!!).

Peto on irti...

Seuraavana päivänä käppäiltiin läheiseen pikkukylään Villeneuve-lès-Avignoniin, ja se oli kyllä niiiin pieni ja söpö!! Ostettiin siellä torilta piknikeväät (ihanaa hummusta, aurinkokuivattuja tomaatteja, valkosipulia, olliiveja, tuoretta leipää ja juustoa), ja paistateltiin päivää nurtsilla. Ehdittiin vielä ennen Montpellierin junan lähtöä käydä tsiigaamassa Palais des Papes, eli vanha palatsi Avignonin keskustassa, oli komea ja mikä parasta, ylhäällä oli panoraamaterassi, jossa lekoteltiin ihanassa auringonpaisteessa.

Piknikmesta.

Piknikainekset.

Mes chéries<3

Palais des papes.

Montpellierissä suunnattiin heti saavuttuamme rannalle, koska sunnuntaiksi oli luvattu sadetta. Ainiin meidän hotellihuoneessa oli ihan mahtava king size -sänky!! Oltais kaikki voitu kevyesti nukkua meidän tyttöjen “kolmen hengen” huoneessa, jossa oli yhteensä nukkumatilaa viidelle henkilölle, koska jättipetiin mahtui helposti kolme :D. Ärsytti hetken, koska maksettiin turhaa kahdesta huoneesta, mutta ei mulla ollut valittamista toisaalta, koska sain kuningaspedin kokonaan ittelleni!

Modelling vol.1

Modelling vol. 2

Rannalla laulettiin kaikkia biisejä, mitä tuli vaan mieleen eli pääasiassa Abbaa ja Leijonakuningasta, osa kahlaili paljain jaloin meressä, ja katseltiin kun eräät harjoittelivat kouluratsastusta samaisella biitsillä. Valkoista hiekkaa ja rantaa riitti valehtelematta silmänkantamattomiin, tänne tullaan kesällä uudestaan!! Mulla on itseasiassa Couchsurfingin kautta yksi ranskalainen tuttu, jota meidän piti tavata, mutta suunnitelmat eivät menneet ihan yksiin, mutta ens kerralla matkustan varmaa yksin ja majoitun sitten hänen luonaan, siistiä!

Sunnuntaina satoi, ja kovaa :((. Päädyttiin syömään herkullinen brunssi, ja sen jälkeen mentiin pitämään sadetta Musée Fabreen.  (Pakko kertoa tähän väliin, että mun naapuri tuli vaan äsken klo 23.23 koputtamaan ja tuomaan mulle yllätyksenä itse tehtyjä kreppejä!! Täällä on kaikki niin ihania!!) En tykänny yhtään museon taideteoksista, tai siitä maalaustyylistä, jolla ne oli tehty. Hauskuutettiin itseämme matkimalla maalausten poseerauksia, ja saatiin lähes joka kerta vartijat niskaamme, mutta oli todellakin niiden naurujen arvoista!! Meitä luultiin taidealan opiskelijoiksi, varmaan koska vietettiin museossa (sateen takia!!) niin kauan aikaa :D! Aateltiin jopa sanoa, että tää on meidän koulutehtävä ottaa tälläsia kuvia, eläytyä taulujen henkilöihin mahdollisimman vahvasti, mutta ei sitten sanottu.

Brunssi.

We, messing with the master pieces :D.

Katottiin irtooko vielä kunnon teinipose, ja kyllähän se sieltä tuli kuin itsestään!

Museopummit.

Oli taas niin hauska viikonloppu, tällä porukalla ei vaan voi epäonnistua!! Katottiin just, että meillä tulee olemaan enää maksimissaan kaksi yhteistä reissuviikonloppua, koska yks meistä lähtee omille teilleen jo toukokuun alussa… Tuli tosi surullinen mieli sitä ajatellessa, haluun et tää jatkuu ikuisesti!!

Hyvää yötä! Nyt meni kyllä totaalisesti illan pasmat sekaisin: Sen sijaan, että olisin valmistautunut huomista ryhmätapaamista varten, menin keittiöön hengaamaan ja juttelemaan ja kirjoitin blogia. Mutta vanhempien ja yliopiston tiedoksi, että ei mulla mitään hätää ole, oon saanut kaikki kouluhommat aina ajallaan tehtyä ja oon saanut kaikesta tähän mennessä hyviä arvosanoja!! Nii!