Tässä postauksessa asiaa mm. koti-ikävästä, kotiläksyistä ja tofureseptistä!

 

Tänään on ollut hermoja raastavan tylsä päivä!! En ole poistunut kertaakaan tästä kymmenen neliön kopperosta. Olen suomentanut ja yrittänyt analysoida erästä tapauskertomusta “Vakavia mielenterveyshäiriöitä” -kurssia varten, lukenut piinaavan hitaasti parikymmentä sivua Serge Joncourin L’Idole -kirjaa ranskan kurssia varten, ja katsonut siitä sovitettua surkeaa leffaa nimeltä Superstar. Yksin. Ja ulkona on ollut mitä ihanin ja keväisin sää.. Tämän enempää en kehtaa valittaa, koska täällä on muuten niin kivaa koko ajan, eikä kouluhommia ole mitenkään kohtuuttomasti, vaikkakin huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Esimerkki yhden viikon läksyistä (mulla on siis viisi kurssia meneillään):

 

Ranskan läksyt 1, SLM: Lue 100 sivua L’Idolea ja kiinnitä huomiota erityisesti henkilöhahmojen rakentumiseen + kirjoita 500 sanan mittainen kirje.

Ranskan läksyt 2, Langue & Culture Français: Lue Modianon kirjaa sivulle 64 saakka (huomioi erit. kirjoitustyyli, aikakäsitys ja paikka), hae tietoa kirjailijasta.

Ranskan läksyt 3, Civilisation Français: ei läksyjä, koska tunti oli peruttu tältä viikolta. Korvaava tunti järjestetään myöhemmin, ei tule kuuloonkaan, että se vaan kuitataan jollain pienellä kotitehtävällä niin kuin Suomessa (tällä kurssilla ei olla yleensä saatu mitenkään kohtuuttomasti läksyjä).

Psykan läksyt 1, vakavat mielenterveyshäiriöt: valmistele ryhmässä esitelmä kliinisestä casestä (ja joka viikko pitää lukea seuraavalla tunnilla käsiteltävä case)

Psykan läksyt 2, varhaiset mielenterveyshäiriöt: ei varsinaista läksyä, mutta olin omatoimisesti antanut itselleni läksyä, että pitää lukea vähän taustakirjallisuutta (en lukenut! :D)

 

 

IMG_4393.jpg

Tässä kirjat, joita joudun/saan lukea ranskan kursseja varten.

 

Omistan nyt tämän ja huomisen sille, että puserran kaikki mahdolliset kouluhommat valmiiksi ennen talvilomaa eli Italian reissua (ja tietysti sluibaan kirjoittamalla tätä blogia ja roikkumalla sosiaalisessa mediassa)! Lisäksi pitäisi kirjoittaa Montréalin yliopistoon vaihtohakemusta, pakata ja pestä pyykkiä, ja muistaa syödä välillä. Voin sanoa, että aivan tuskaa lukea tota L’Idolea. Ajattelin, että katsonpas elokuvan, niin se ehkä helpottaa lukemista, mutta elokuva mukailee vain tosi väljästi kirjan tarinaa, joten hyöty (ja huvi) sen katsomisesta oli nolla. Olen vain kerran eläessäni keskeyttänyt leffan katsomisen siksi, että se on niin huono ja nyt tuli toinen kerta täyteen. Jouduin jakamaan tämän kärsimyksen kahteen osaan, koska leffa oli niin vaan puuduttavan tylsä, ja lisäksi meinasin nukahtaa useampaan otteeseen sitä katsellessa. Voi toki johtua myös siitä, että katsoin leffan ranskaksi ilman mitään tekstitystä, ja sen takia multa jäi ymmärtämättä jotain hienoa, mutta epäilen vähän.

 

 

IMG_4386.jpg

SLM kurssilla meillä on kattoikkuna :D.

 

Noin yleisesti ottaen mulla on ihan hyvä fiilis kaikilla kursseilla pärjäämisestä, mutta eniten harmaita hiuksia ja otsaryppyjä tuottaa juurikin tuo SLM. Edellä mainittu kurssi on C1-tasoinen (kertauksena C2 on kovin taso kielen osaamisessa, A1 matalin), ja ottaen huomioon mun todellisen tason B1-B2, kurssi on haastava. Toisaalta kuumottelen myös psykan varhaisten mthäiriöiden kurssia, jossa meidän tulee (vähän psykan AK1a kurssimaisesti) tehdä kirjallisuuden pohjalta “näytelmiä” siitä, miten hoidetaan vauvaa ja vanhempaa psykologin vastaanotolla. Esitysten tulee olla mahdollisimman pitkälle improvisoituja ja luonnollisia. “Luonteva”, “spontaani”, ehei tuu onnistuu :D. Mutta proffat ovat olleet tosi mukavia, ja välillä tunnin jälkeen ovat kysyneet ymmärsinkö kaiken hyvin, ja puhuivatko he liian nopeasti. Olen kirjoittanut tuntimuistiinpanojen ohella vähemmän järkeviä fiilismuistiinpanoja, tässä muutamia (siistittyjä) maistiaisia:

 

Psychopathologie précoce 2.2.2015

Jee tää kurssi ei ole vaa psykoanalyysia!! :D. Tää proffa erottelee hyvin, että se ei ole ainoa mahdollinen terapiamuoto (vaikka siltä välillä vaikuttaakin täällä). Mutta tälläkin kurssilla käydään läpi vaan sitä mitä kukin teoreetikko on sanonut, eikä ollenkaan tutkimuksia sanomisten tueksi.. Ihan peestä, kun proffa vaan huutelee äänen kaikkia teoksia mitä pitää lukea, eikä kirjoita taululle. Menee ihan arvailuksi. Kurssilla on jo nyt liikaa oppilaita, 20 pitäis olla ja meitä on 27, nii en haluu riskeeraa mun paikkaa tällä kurssilla ilmaisemalla että en ymmärrä kaikkea :D. Proffan sitaatti: “On olemassa myös miehiä, jotka itkevät” ja kysymys luokalle: “Keillä ei ole tunteita?” Vastaus: “Miehillä”. Proffa on siis itsekin mies.

 

Psychopathologie précoce 3.2.2015

Suostuin vapaaehtoisesti vaihtamaan ryhmää, kun toinen ryhmä oli täynnä, ja mulle kävi tämä aikaisempi aamuryhmä. Täällä piti olla jotenkin vähemmän ihmisiä, mutta täälläkin on yli 20!!! WTF :DD Tapaustutkimusten ja näytelmien kautta käsitellään aiheita, kehityspsykologiaa. Opettaja puhuu ihan sikanopee, mutta hänellä on KALVOT<3, ah! Vaikuttaa paljon järjestelmällisemmältä kuin toi edellinen ope, vähän hermostuneen, mutta mukavan oloinen. Jee katotaan videota! Tunnit ovat liian pitkiä (1h45min), opet miettivät aina varttia tai puoltatuntia vailla et mitähän tehtäis, ja siksi ollaan päästy usein etuajassa pois :D.

 

Précoce 10.2.2015

Kiva, mun esitelmäpari nukkuu, se ei oo tehny kummallakaan tunnilla mitään muistiinpanoja, vaikka kaikki muut kirjoittaa kuin hullut, minäkin, vaikka mun muistiinpanot on aika säälittävät. Mitäköhän meidän esitelmästä tulee :DD Nää on tosi paljon pidemmällä kliinisessä psykassa kuin me Helsingin yliopistossa mun opintojen vaiheessa, mutta tutkimuksen tasosta en osaa harmi vaan sanoa mitään, vaikuttaa heikommalta kuin Suomessa. Vähän liian vaikealta vaikuttaa tää kurssi (kielimuurin takia), mutta hyvä olla haastetta, ja mulle on tärkeää, että pääsen tekemään psykan maisteritason kursseja, harmittaa ku en pääse Ak2-kursseille koko tänä vuotena.

 

Lisäksi: Psychopathologie approfondie kurssilla meille suositellaan jatkuvasti katseltavaksi ja analysoitavaksi erilaisia leffoja tai teatteriesityksiä. Aika erilaista kuin mihin oon tottunut, mutta yritän saada kaiken opin täällä irti.

 

Tälläisinä tylsinä päivinä tai hetkinä, jolloin joutuu pakosti olemaan yksin, tulee helpommin kotiasiat mieleen. Oon ollut tyytyväinen, että tähän mennessä ole ollut lainkaan raastavaa ikävää. Lähdin kotoa siinä mielessä ihanteellisessa tilanteessa, että olin mitä parhaimmissa väleissä lähes kaikkien tärkeiden ihmisten kanssa, ja se varmasti vaikuttaa myönteisesti ko. asiaan. Mulle on tullut välillä jopa vähän “huono omatunto” siitä, miksei mulla ole kova ikävä. Mutta ehkä mulla vaan on turvallinen kiintymyssuhde mun läheisiin, niin että kestän eroa ihan hyvillä mielin :D Ajattelen kumminki mulle tärkeitä ihmisiä päivittäin, ja lasken päiviä poikaystävän ja sukulaisten vierailuihin, sekä olen jo miettinyt mitä paikkoja haluan heille näyttää.

 

Ainii se tofuresepti!

 

IMG_4377.jpg

 

200-250 g maustamatonta tofua (esim. Alpro maustamaton)

0,5 rkl rypsiöljyä

1 rkl soijakastiketta (täyssuolainen versio, jos käytät Kikkomania)

yht. 1-2  tl jotain tulista maustekastiketta (esim. Spice Upilla on aika hyvää chilikastiketta -> 1 tl, mutta se kaipaa seurakseen esim. 1tl Spice Upin inkivääritahnaa, tai sitten Rajahilla on useammanlaisia tulisia curry -kastikkeita, jotka ovat hyviä sellaisenaan -> 1-1,5 tl)

(1 tl seesamiöljyä antaa ihanan maun, mutta pärjää ilmankin)

(1 tl-1 rkl siirappia tai hunajaa, jos haluaa herkutella)

 

Puristele tofupalasta enimmät nesteet pois ihan paljain käsin, sitten viipaloi/paloittele tofu haluamasi kokoisiksi paloiksi, ja kääri ne reilusti pyyhkeeseen / talouspaperiin, ja laita käärö painon alle (esim paistinpannu) 15-45 min ajaksi. Tämän nesteenpoiston ansiosta on mahdollista saada tofuun ihana rapea kuori paistovaiheessa. (Täällä en vaivaudu enää tekemään tota, koska se tofu mitä täältä saa, on niin kuivaa). Valmista kuivumisen aikana kastike öljystä, soija- ja maustekastikkeesta. Paista tofuja kuumalla pannulla noin 2 min per puoli. En käytä paistorasvaa ollenkaan, jos pannu on hyvässä kunnossa. Mutta jos meinaa palaa, kiinni niin olen lisännyt pari tl kookosöljyä. Tämän jälkeen olen ottanut tofut pois levyltä, lisännyt kastikkeen ja pyöritellyt tofupalat siinä.

 

 

 

IMG_4380.jpg

 

Laiskan kokin versio. Tässä olen vaan murustellut tofut.

 

 

 

IMG_4379.jpg

Lisukkeeksi riisä ja vihanneksia. Tuntuupa jotenki hölmöltä tehä tälläistä ruokapostausta :,D Mutta mitäpä sitä ei tekisi välttääkseen kouluhommia..

 

 

IMG_4381.jpg

Välmistaaaa!

 

Voilà! Super yksinkertaista, mutta hyvää. Lisukkeeksi riisiä, joka ei kaipaa mun mielestä suolaa ollenkaan, kun soijakastike on niin suolaista. Tätä reseptiä voi muokata helposti mielinmäärin, ja itse olen keksinyt tämän ohjeen Hesarin artikkelin, “Sinäkin voit rakastua tofuun”, (http://www.hs.fi/blogi/kiusauksessa/a1305886421317)  perusteella. Täällä olen yksinkertaistanut kokkaamista vielä niin, että murustan vaan “raa’an” tofun keitetyn riisin sekaan ja maustan em. kastikkeella.

 

Nyt voisin taas lakata välttelemästä kouluhommia tai nukkumaanmenoa, tai sitten vaan vastata kavereiden kutsuihin ja lähteä lasilliselle Vieux Lyoniin…. :D

 

 

IMG_4383.jpg

Tässä meitsin ikkunamaisemia :)

 

 

IMG_4389.jpg

Ja eilisen kokkailuja <3 Kaveri toi ihan huippuhyvää viiniä Juralta! Tosi erilaista kuin olen aikaisemmin maistanut, kukkaista sanoisin :D

 

Bonne soirée à tous!


 

<3: Niina